1473504188

چرا بانک‌های گوگل، فیسبوک و آمازون را دوست داریم؟

آیا شما نیز از دیدن عنوان این مقاله هیجان‌زده شدید؟ طبق مطالعات صورت‌گرفته، بسیاری از کاربران قصد دارند با رضایت خاطر مسئولیت حفظ مطمئن پول‌هایشان را به گوگل، فیسبوک یا آمازون واگذار کنند. با کمال تعجب، اپل در میان آن‌ها نیست. طبق نظرسنجی شرکت «فوجیتسو» که البته خود دارای بخش مالی است، ۲۰ درصد از پاسخ‌دهندگان عنوان کردند که در صورت امکان، برای خرید خدمات بانکداری یا خدمات بیمه از فیسبوک، گوگل یا آمازون استفاده می‌کنند.

طبق آنچه در وب‌سایت «TechRadar» آمده، علت چنین پاسخی از پاسخ‌دهندگان این است که انتظار دارند بانک‌های بزرگ ابداعات فناوری را پابه‌پای این شرکت‌های فناوری پیش ببرند. موفق نشدن در انجام این کار به این معنی است که ۳۷ درصد افراد، تأمین‌کنندگان بیمه یا خدمات بانکداری خود را رها خواهند کرد. اما چقدر احتمال می‌رود که یکی از این شرکت‌های بزرگ فناوری به سمت امور مالی بزرگ حرکت کند؟ گوگل با خدمات مالی کوچک اما قابل توجه در این زمینه، خودنمایی کرده است.

بانک گوگل؟
گوگل، سیستم پرداخت اندرویدپی (Android Pay) دارد که رابطی بین کارت اعتباری و کارت نقدی، گوشی همراه و کارت‌خوان‌های NFC در فروشگاه‌ها است. گوگل‌والت نیز یکی دیگر از سیستم‌های پرداخت گوگل به شمار می‌رود که نسخه قدیمی‌تری بوده و قرار است اندرویدپی جایگزین آن شود. بنا به گفته وب‌سایت اندروید سنترال، تفاوت زیادی بین این دو سیستم پرداخت دیجیتالی وجود دارد. (شکل۱)


  شکل ۱

برنامـه‌هـای دیگــری همچــون ماشـین حسـاب وام مسـکن (mortgage calculator) هم وجود دارند که از طریق جست‌وجو در دسترس قرار می‌گیرند. می‌توانید از طریق گوگل پول هم ارسال کنید. فیسبوک نیز همین کار را انجام می‌دهد.
آمازون در مقایسه با گوگل و فیسبوک گام‌های بیشتری در این زمینه برداشته است و به هزاران فروشنده دعوت‌شده در بازار خود وام عرضه می‌کند. پس می‌توانیم این‌گونه تصور کنیم که این شرکت‌ها تمایل زیادی دارند تا وارد امور مالی بزرگ شوند. اما بنا به دلایل متعددی، تا زمان زیادی مقاله‌ای با این عنوان نخواهیم داشت: «گوگل اولین شعبه بانکداری خود را افتتاح کرد.» اولین و مهم‌ترین دلیل آن، قوانین است. این قوانین در بریتانیا که مرکز فعالیت پولی و مالی جهان است، طولانی و پیچیده هستند؛ تا پیش از سال ۲۰۱۰، با وجود گذشت بیش از صد سال، حتی یک گواهی‌نامه بانکداری در این کشور صادر نشده بود.

مسلماً اوضاع در حال حاضر کمی بهتر است، اما هنوز هم گرفتن مجوز برای تأسیس یک بانک خصوصی کوچک، بیش از چهار سال طول می‌کشد. این قانون فقط مربوط به بریتانیا است. در آمریکا برای راه‌اندازی بانک نمی‌توانید فقط با دولت وارد مذاکره شوید؛ بلکه باید از ایالتی به ایالت دیگر بروید و برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود درخواست صدور پروانه کنید. حال فرض کنید برای انجام چنین کاری مجبور باشید از کشوری به کشور دیگر سفر کنید. این کار پرزحمت است و روند کندی دارد.

کسب‌وکار خسته‌کننده بانکداری
دومین دلیل مهم، این است که برانگیختن خشم مؤسسه‌های مالی بسیار بزرگ با ایجاد رقیبی بی‌واسطه، ایده بسیار نامعقولی است. هرگونه واکنش سریع و قاطع به بانک گوگل و فیسبوک موجب قطع حمایت‌ها خواهد شد. بنابراین اگر بانک بارکلیز انگلستان تمایلی به فیسبوک نداشته باشد، به‌راحتی می‌تواند به ۴۸ میلیون مشتری جهانی خود بگوید که دیگر اجازه ارسال پول از این طریق شبکه‌های اجتماعی را ندارند و این مشکل بزرگی برای هر شرکت، حتی فیسبوک است. (شکل۲)


  شکل ۲

صنعت مالی می‌تواند به اتاق بازرگانی آمریکا متکی باشد؛ کسانی که بیش از یک بیلیون دلار صرف رایزنی با دولت آمریکا می‌کنند، آن هم در خصوص موضوعاتی که با آن موافق نیست، مثل تغییرات آب‌وهوا و مجوز دادن به بانک‌هایی که در ایام بحران اعتبار (credit crunch) خوب عمل نکردند.
سومین و جالب‌ترین دلیل برای اینکه گوگل و همکاران به این زودی‌ها بنا نیست بانکی را افتتاح کنند، این است که راه‌های زیاد دیگری برای گرفتن اطلاعات مالی دارند، بدون آنکه مجبور به احداث بانک باشند. یکی از این شرکت‌ها «Curve» است که به کاربران اجازه می‌دهد تمام کارت‌های خود را از بانک‌های مختلف در یک کارت که همه جا پذیرفته می‌شود، ادغام کنند. سپس این شرکت تمام آن اطلاعات را در زمان واقعی به گوشی آنان ارائه می‌دهد.«Mondo» استارتاپ یا شرکت نوپای بریتانیایی دیگری است که کارتی ساخته که می‌توانید بدون هیچ مشکلی از آن همانند کارت‌هایی که بانک صادر می‌کند، استفاده کنید.
از نظر ما، مشکلات بانکداری روزمره برای مشتریان به موضوعات ابتدایی مربوط می‌شود: سهولت کار، سرویس مشتری و نفع شخصی شما در نداشتن کارت‌های اعتباری زیاد یا جریمه شدن به خاطر اضافه برداشت از حساب جاری. از نظر فنی، یعنی تجربه کاربری و خدمات مشتری.
آمازون از این دو جهت به خود می‌بالد و می‌تواند به‌راحتی سرویسی را معرفی کند که سریع است، کاربرد آسانی دارد و دارای بیش از یک راهنمای حضوری برای بهتر کردن مدیریت پول است. در مارس ۲۰۱۵، واحد اطلاعات اکونومیست در انجام یک نظرسنجی از بخش بانکداری خرده‌فروشی، دریافت که ۲۵ درصد پاسخ‌دهندگان احساس می‌کردند که تکنولوژی می‌تواند به شکل مؤثری به بانک‌ها در شناختن بهتر مشتریانشان و افرادی که در حال حاضر در کسب‌وکار گوگل هستند، کمک کند. صنعت بانکداری برای اینکه دریابد شخص در چه مرحله‌ای از زندگی قرار دارد و آرزوها، رؤیاها، ترس و نگرانی‌هایش چیست، نمی‌تواند بر اطلاعات گواهی تمکن مالی افراد تکیه کند.
اما گوگل به دلیل آنچه در موتور جست‌وجوی آن وارد می‌کنید، تمام این‌ها را می‌داند. فیسبوک با توجه به آنچه که شما دوست دارید، تشخیص می‌دهد که چه قومیتی دارید. آمازون قبل از آن که چیزی بخرید، می‌داند آن چیز چیست. گوگل همانند فیسبوک پس از دریافت داده‌های خرید، پرداخت‌ها را طلب می‌کند.  آمازون این کار را به تاریخی واگذار می‌کند که احتمال خرید از جانب شما بیشتر است. اما اساساً، مسئله به داده‌ها مربوط می‌شود، نه به مقدار تراکنش. بانک‌ها برای مدیریت کردن پول‌ها ساخته شده‌اند، نه برای بیت‌ها و کلیک‌ها.


  شکل ۳

دانشکده کسب‌وکار دانشگاه کمبریج به رشد فزاینده پرداخت‌های غیرنقدی با وجود بحران مالی و توسعه فناوری ارتباط حوزه نزدیک (NFC) که توسط گوگل و دیگران استفاده می‌شوند، اشاره کرده است. این بدان معنا است که ذخایر و دارایی‌های نقدی در مقایسه با جنبش دیجیتالی پول به صورت آنلاین، اهمیت کمتری دارند.
این شرکت‌های بزرگ فناوری در جایگاه نخست ارائه خدمات مالی کوچک‌تر و محدودتر قرار دارند، بدون اینکه به چیزی که ما به صورت سنتی آن را بانک تصور می‌کنیم، تبدیل شوند. حتی بانک‌ها نیز همین فکر را می‌کنند.
بنابراین با وجود اینکه یک پنجم کاربران ممکن است خواستار بانکی از آمازون باشند، اما در واقعیت آنچه که به احتمال زیاد رخ می‌دهد، این است که آمازون در اطراف کاربران و محل‌های خریدشان بانکی را احداث خواهد کرد و بانکی را که در خیابان اصلی قرار دارد، وادار می‌کند به کارهای فرعی همچون پردازش پرداخت و مبادلات ارزی و کارهایی از این دست بپردازد.
بله! آینده هیجان‌انگیزتری در پیش داریم.

///////جای تست منبع


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *